tisdag, januari 19, 2010

Note to self: läs inga läskiga böcker innan du ska sova

Särskilt när du är ensam hemma!

Efter gänget hade lämnat mig ensam i min lilla lägenhet i lördagsnatt så var jag fortfarande för pigg för att sova, eller egentligen inte men jag kunde inte hålla fingrarna borta från min braiga julklapp!

Jag borstade tänderna, kollade att dörren var låst, konstanterar att jag är för trött för att bry mig om att lampan i hallen är tänd eller ej, lämnar sovrumsdörren på glänt och försvinner in i min bok. När jag väl bestämde mig för att sova så slocknade jag som ett ljus. För att sedan vakna med ett ryck under nattens gång. Tyckte att det lös konstigt ifrån hallen och jag inbillade mig att någon hade brutit sig in i lägenheten och stod nånstans där ute och väntade på mig. Sakta och försiktigt smög jag mig upp. Kikade lite försiktigt ute i hallen och insåg att det inte lös konstigare än vanligt. Det är gatlyktan utanför köksfönstret och juldekorationerna (som fortfarande är upp jag vet!) i de olika fönstrerna. Jag tittade på dörren. Och det var tänt i trappen (man kan se att det lyser i trappen om man kollar i titthålet). Jag tittade ut genom titthålet. Ingen. Jag kände på dörren. Den var låst. Jag tittade ner och där låg tidningen. Det var då jag insåg att det måste ha varit morgontidningen jag hade vaknat av. Jag kröp ner i sängen och insåg att jag bara var dum mot mig själv. Men innan jag kunde somna om så var jag ändå tvungen att kolla att dörren var låst en gång till. Sen så sov jag till klockan ringde.

Denna braiga bok kan jag definitivt rekommendera: Lars Keplers Hypnotisören.

1 kommentar:

Anne sa...

Den som jag ska börja på nu. Härligt! Skönt med skyhöga förväntningar. Kram