måndag, februari 09, 2009

Lycka att få sova i sin egen säng

Borta bra men hemma är alltid bäst. Ni kanske har undrat vad jag har sysslat med under helgen.

Helgen spenderades i en scoutstuga i skånes fagerhult då det var dags för årets STORA spexhelg. Och jag måste säga att denna stuga är den bästa stuga under alla de två åren jag har varit med. Inte nog att det är våningsängar istället för liggunderlag på ett hårt golv, utan det var bra med utrymmen att vara i. Dock kände det lite läskigt att ligga på den övre sängen. Jag trodde att jag skulle braka igenom sängen hela tiden och vakna av att jag låg och mosade Julia. Bra sov man inte riktigt ändå. Där var också enskilda rum, vilket ledde till lite ensamtid om man nu skulle behöva det för exempelvis sova en timme eller två. Plus att de eventuella smittningar som låg i luften begränsade sig lite, det var lite lättare att hålla värmen uppe i mindre rum än i ett stort, och om man var smart så slapp man ha alla potentiala snarkare i sitt rum. Inte för att det var något fel på elementen för det var det inte, då jämfört med förra året då värmen inte funkade som det skulle. Det var ett tag då vi bara: "åh, nej inte nu igen!". Det var när det gick propp efter propp, och det var just vattenproppen som gick! (Förra året levde vi ett helt dygn utan rinnande vatten.) Men det löstes snabbt och lätt då ett paket med proppar inhandlades i närbtiken. Det var gott om toaletter, även om det kändes som att det alltid var upptaget :P Köket var stort och bra, så sexet var nog nöjda då de mer eller mindre bodde i köket under hela helgen. Det var ingen bastu men där var en sjö, som en viss Pettsson hotade med att dopa mig i med huvudet före. Där var öppen spis som var mycket populär när kvällarna närmade sig.

Vi skulle ju ta oss till stugan också. Iår var det inte storm ute men det var inte bra heller. Istället för blåsten så var det tjock dimma. Men jag höll hack i häl på Hansson hela tiden, jag tycker verkligen inte om att köra där jag inte kört innan särskilt när jag har en hel bil full med människor, man kan nog kalla det prestationsångest :D Jag lyckade hålla mig på vägen hela vägen till stugan, även om det var lite läskigt den sista biten i mörkret ut i skogen.

Fredagen inleddes som vanligt med en soft lära-känna kväll. Det blev en sen kväll. Alldeles försent. Jag tror jag hamnade i säng runt 4 tiden. Ja, det var väl inte så jobbigt. Det jobbiga var att man skulle upp nästa morgon kvart över 8 för morgongympa med vår kära spexmästare. Man var lagom seg och bakis. Jag blir inte särskild bakis så jag kan skatta mig lycklig men när jag inte får sova mina minst 7 timmar per natt är jag inte människa. Efter frukosten så var det dags för sektionstid då jag lyckade övertala mina gruppmedlemmar att mötet absolut ska hållas i ett rum med sängar då man får mer lugn och ro så somnade jag i en säng tillsammans med Hansson, som sedan visade sig vara Blommans :D eller somnade och somnade, jag slumrade till och vaknade om vartannat. Dessutom så började Hansson snarka som värsta tåget. Vid 11 kom vår bäste sektionsledare Filip på att det kanske var bäst att låta folket sova några timmar så kanske vi blir mer produktiva efter lunch. Hansson ersattes med en Pettsson då Hansson och Patrik skulle gå ut på promenad. Pettsson var lite snällare i sina snarkningar. och nu jag somnade jag och sov fram till lunch. På mötet efter lunch var jag mycket piggare! *konstigt* Jag är så glad att jag inte är scengångare iår igen. För den sektionen får ingen vila och ingen ro.. bara jobb, jobb och jobb som mössen i Askungen brukar säga.

På kvällen var det sittning och årets tema: Söderhavet. Det kom pirater, representanter från bananverket, mördare i regnrock förklädda som fiskare, turister och hulahula flickor. Jag lekte havet med pacmanspöken förklädda som bläckfiskar. Jag fundera länge hemma om jag skulle packa ner den tröjan i väskan fredagförmiddag. Vilken tur att den hamnade i väskan till slut.
Alkoholen börja sluta fylla mitt glas strax efter 11 och ersattes med kallt gott vatten då jag visste att jag skulle köra dagen efter. Men i säng hamnade jag ändå inte förrän vid 3 tiden. Fast det var inte så farligt för jag visste att jag skull få sova ändå till 10!! Julia somnade i soffan vid 2 tiden och hur hon hamnade sängen sen hade hon ingen aning om fast vi gick till rummet tillsammans och pratade friskt hela vägen. Tala om att gå i sömne! Hon däckade ganska snabbt i sängen när hon väl hamnde i den :)

Under natten så hade det snöat ganska bra. Det låg flera decimeter på bilar och mark. Jag hittade mina Hello Kitty raggsockar som jag inte har sett skymten av på ett helt år. För jag hittade dem längs ner i sovsäcken :D Det blev lyxfrukost. Städning och hemfärd.

Helgens kram- och kelkvot uppfylldes tack vare mysiga spexare, annars hade jag väl kommit hem som förra årets vrak. Även om det vet en mycket mycket trevlig helg där jag fick träffa och lära känna många många trevliga människor så är ändå att komma hem det bästa. Att få pussa och kela med sin egen lilla älskling i soffan, för att sen gå och lägga mig i min egen säng tillsammans med honom och slippa oroa mig för att jag skulle mosa Julia under nattens gång.

Och... jag tog inte med mig någon influensa hem iår!

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha, lille eva! Husk meg betyr "kom ihåg mig" ;)
Du må lære deg norsk!

SanSan sa...

Shit vilken helg du har haft:P

LillEva sa...

@marielle: jo jag får nog göra det så jag förstår din blogg :) eller så får du postra fler bilder :P

@sussie: jo det har varit en intensiv helg men kul :)

Martin sa...

Gissa vem som dragit på sig influensan utan spexhelg...

Linus sa...

Visst var det en underbar helg? Kul att du också är bloggfrälst, då har jag en till blogg att läsa =)